De Magie van Selfcare - bewuste aanraking tegen huidhonger

In deze maatschappij denken we nog zo weinig aan ons zelf en ons eigen gevoel. Alles eist tijd en aandacht. Het leven is snel, intensief en kent weinig rustpauzes. Je wil graag goed presteren en nee zeggen is niet je sterkste kant. Ondanks een flinke dosis motivatie geeft je lichaam je signalen dat je batterij leeg begint te raken; strakke schouders, een pijnlijke rug, vermoeidheid of zelfs regelmatig hoofdpijn.

 

Het lijkt zo gemakkelijk: goed voor jezelf zorgen. Maar toch vergeten we het zo snel in de sleur van de dag; nog even dit, nog even dat. Voordat je het weet ben je weer niet aan jezelf toe gekomen. Herkenbaar? Zet ‘goed voor jezelf zorgen’ dan maar meteen weer bovenaan je prioriteitenlijstje! Investeren in jezelf betaalt zich altijd terug. Ook jouw batterij moet namelijk met regelmaat worden opgeladen om op volle toeren te kunnen blijven presteren.

 

Mind-, Body-, Soulcare

Goed voor jezelf zorgen is niet veel meer dan jezelf geven wat je nodig hebt. Dat kan van alles zijn: rust, gezonde voeding, een massage, een goed gesprek, een momentje voor jezelf. Het is jezelf geven waar je op dat moment behoefte aan hebt. Maar we leven veel in ons hoofd en dat zit ons ook vaak in de weg; gedachten die onze aandacht wegkapen, piekeren, aannames, negatieve gedachtepatronen en belemmerende overtuigingen.

 

Het lichaam is in staat om gevoelens, gedachten en ervaringen vast te houden. Ons lijf laat vaak nog eerder weten wat er gaande is dan dat we het 'weten' met ons hoofd. Er ligt zó veel informatie opgeslagen in ons lichaam.

Liefdevolle aanraking is een manier om dichter bij jezelf te komen, het haalt je uit je hoofd en maakt je meer bewust van je eigen lijf. Hierdoor leer je om er meer naar te 'luisteren' en word je je bewust van de signalen die jouw lichaam je geeft. Wanneer jij je hier bewust van wordt, ontstaat er meer balans in jou als persoon.

 

Al die stofjes

Liefdevolle aanraking verlaagt de hoeveelheid stresshormonen; cortisol en noradrenaline, waardoor het herstelvermogen van het lichaam wordt versterkt en men zich rustiger en evenwichtiger voelt. Het zorgt daarnaast ook voor het toenemen van verschillende gelukshormonen; dopamine, oxytocine, endorfine en serotonine. Dit zijn lichaamseigen pijnstillers die voor een gevoel van geluk, geborgenheid en rust zorgen en die een positieve invloed hebben op de stemming, het zelfvertrouwen, slaappatroon en de verwerking van prikkels.

 

Via een ingenieus systeem komen deze wondermiddeltjes vervolgens in je bloed terecht. De bloeddruk daalt, de hartslag wordt lager, de hoeveelheid stresshormonen in je lijf vermindert drastisch. Hoe minder tijd en energie we hebben (of maken) voor een selfcare moment van wellness, rust en ontspanning, hoe minder vaak onze gelukshormoon-fabriek spontaan op volle toeren draait.

 

Ont-spanning

​Spanning zet zich vast in de spieren, vooral in de schouders en nek. Dit kan onder andere tot spanningshoofdpijnen leiden. Door te veel spanning kan ook de ademhaling verstoord raken (lees hier meer!). Deze kan bijvoorbeeld te oppervlakkig worden, doordat je via de borst ademhaalt in plaats van via de onderbuik. Hierdoor wordt de bloedsomloop belemmerd en daarmee ook de toevoer van voedingsstoffen, zuurstof en de afvoer van afvalstoffen. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor de organen, spieren en andere weefsels. Bij een massage wordt de bloedsomloop gestimuleerd, waardoor spanningen worden opgelost en de celstofwisseling wordt gestimuleerd. Ook kan massage helpen om weer dieper en meer ontspannen adem te halen.

 

Stress, overspannenheid en burnout

Een beetje stresshormoon in je lijf is helemaal niet verkeerd voor je; het maakt je helder en alert. Sommige mensen presteren zelfs beter onder stress. Maar het is belangrijk dat het level stresshormoon in je lijf ook weer op tijd kan dalen. Bij langdurige stress kun je namelijk al snel doorrollen naar een hoge stressgevoeligheid, overspannenheid of zelfs een burn out. Stressklachten zijn een gezond signaal van je lichaam! Het geeft aan dat jouw batterij dringend opgeladen moet worden.

 

​Een massage helpt je om meer bewustwording te creëren. Ons lijf laat vaak nog eerder weten wat er gaande is dan dat we het 'weten' met ons hoofd. Aanraken is een manier om dichter bij jezelf te komen; het haalt je uit je hoofd en maakt je meer bewust van je eigen lijf. Hierdoor leer je om er meer naar te 'luisteren' en word jij je bewust van de signalen die jouw lichaam je geeft. Wanneer jij je hier bewust van wordt, ontstaat er meer balans in jou als persoon. Massage is jouw moment van rust. Zo kan jij optijd jouw batterij opladen, voordat je uitvalt en opnieuw op moet starten.

 

Klachtgerichte massage

​Kortom; omhels vaker, streel intensiever en boek geregeld een massage, juist wanneer je hier geen tijd voor hebt. Een fijne en ontspannende massage kan pijnklachten verminderen, helpt om je lichaam soepel te houden, geeft je meer energie, versterkt je immuunsysteem en brengt je meer in balans. Het is jouw moment om te ontprikkelen en op te laden met zachte, positieve energie. Het brengt je dichter bij jezelf en laat je voelen en ervaren dat je meer bent dan alleen een lichaam.

 

Met welke behandeling dan ook, het verhelpen van klachten is een proces. In de meeste gevallen is er een reeks van behandelingen nodig om de spieren soepel, ontspannen en krachtig te maken en de om pijn en stijfheid geheel te laten verdwijnen. De meeste cliënten in mijn praktijk komen om de 4 of zelfs om de 2 weken voor hun wellness ritueel. Kijk vooral even bij de voordeel pakketten! Zo kan jij ook met regelmaat genieten van een behandeling.

© 2020 | Candra Devi